onsdag 29 december 2010

du har det bra inse det.

02.17
30dec


Just nu är jag rätt irriterad över ett anntal saker. Mest för att folk nu för tiden försöker få sitt liv att låta som en mardröm när den egentligen lever i ett paradis om man ska jämföra med någon som verkligen leveri en mardröm.

Många i min ålder mår ofta dåligt pga att killen/tjejen har gjort slut eller det är problem där. Eller att alla vänner inte var dom man trodde dom var. Man kanske helt enkelt inte kommer bra överens med familjen nu den sista tiden. All stress, ångest, vilja oså kan vara riktigt jobbigt och ibland kan det tom kännas som en kniv går rakt in i magen och man verkligen känner smärta, men livet går vidare. Man får helt enkelt ta och bita ihop i vissa lägen och dra ut den j*vla kniven.

Tänk dig nu hur ett barn i ett fattigt land som etiopien har det. Dom går flera mil för vatten som inte ens är riktigt rent medans du klagar på när din mamma ger dig ett glas vatten med halv jummet vatten. Och tänk dom som kanske inte en har sin mamma eller kanske inte ens har någon. Dom flesta jobbar och sliter hela dagarna för att kunna få lite mat så att chansen så att dom överlever blir en smula större. Vissa får tom sälja sig själv. Många unga tjejer har inget annat val. Hur tror ni att dom mår? Dom får ingenting dom inte har kämpat för. Medans du som läser detta säkert har enfin data i ditt fina rum med en skön säng och ett kylskåp där hu har mat som du kan äta dig mätt på och du behöver inte ens göra något för att få den maten.

Jag ville bara få fram att innan du säger att ditt liv suger och klagar över ditt vatten inte är kallt tänk då på dom barnen. Barnen som inte har något.
Jag menar inte att bara för du inte har det lika illa som dom får inte du visa sorg utan ville bara få fram att det finns värre situatiner än den du sitter i.
Självklart får man vara ledsen och gråta över saker som sårar en. Jag gråter när jag känner mig sårad och sviken. Det är så människan är, men ville bara få fram hur bra du egentligen har det.
Och en sista sak. Om du skulle vara den fattigaste människan i sverige skulle du ändå tillhöra dom 10% som är rikast i världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar